Zakendoen in Turkije

Terwijl Turkije met andere delen van de wereld steeds meer handel drijft, zoals de VS, Rusland, China en Iran, neemt de handel met de EU af.
Turks.nl Redactie

De Europese Commissie gaat nu mogelijkheden verzinnen om de handel met het Euraziatische land weer aan te jagen.

Coen van der Lubbe, die sinds drie jaar een toppositie heeft binnen verzekeringsbedrijf Eureko Sigorta in Istanboel en voorzitter is van de Nederlandse Dutch Business Lunch, heeft het zakendoen met Turken in de praktijk geleerd.

“Ik zat eerst tien maanden lang in Istanboel voor de Rabobank en werk nu voor Eureko”, aldus Van der Lubbe vanuit zijn kantoor in een wolkenkrabber in het noorden van Istanboel.

“We hebben een succesvolle overname gedaan, een paar jaar geleden, van de verzekeringstak van Garantibank. We zijn de snelst groeiende in Turkije in de schadeverzekeringsbranche en proberen in de top vijf te komen.”

Er werken 550 mensen voor Eureko in Turkije. Van der Lubbe zit met drie Turken en vier Nederlanders in de raad van commissarissen. Merkt hij verschillen tussen de Turken en de Nederlanders? “Er is meer hiërarchie bij de Turken, terwijl wij meer werken op basis van consensus. Bij de Turken beslist de baas.”

Uit zijn ervaring met de Rabobank weet Van der Lubbe dat een contract alleen niets zegt. “De persoonlijke band is veel belangrijker. Dat contract komt dan wel. Maar een contract is op zichzelf niet altijd een garantie.”

Hoe creëer je zo’n band met de Turken? “Allereerst moet je natuurlijk met een goede prijs komen, maar daarnaast moet er een band worden geschapen door te praten over de familie, samen uit eten te gaan, over voetbal te praten, enzovoorts.” Hebben moslimlanden een streepje voor in Turkije? “Religie wordt bij de Turken met wie ik te maken heb altijd buiten de deur gehouden. In de business kom ik het niet tegen, het speelt geen rol.”

De Dutch Business Club, die door Van der Lubbe wordt geleid, telt ongeveer negentig leden van verschillende bedrijven, waaronder grote multinationals als KLM, Philips en ING, maar ook kleine eenmansbedrijfjes. Ze komen iedere maand bij elkaar. “Onze ervaringen lijken op elkaar. Ze hebben een goed arbeidsethos en zijn sterk gemotiveerd. Ze willen vooruit. De markt hier is interessant en dynamisch. De mensen hier passen zich snel aan nieuwe omstandigheden aan. Zo zijn ze heel goed uit hun economische crisis van 2002 en de crisis van 2009 gekomen.”

Toch merkt Van der Lubbe op dat het op een aantal punten soms lastig werken is in Turkije. “Een voorbeeld hiervan is plannen en organiseren. Ze doen dat op een andere manier dan wij gewend zijn. Toch lukt het vaak op het allerlaatste moment om deadlines te halen. Ze zijn dan heel flexibel, maar de zaken hadden ook eerder en beter kunnen worden gedaan.”

Vrouwen

Het valt Van der Lubbe verder op dat de bevolking erg jong is, wat stimulerend werkt. Daarnaast is er veel meer deelname van vrouwen in het bedrijfsleven dan in Nederland, vooral in de grote steden. “In ons bedrijf is bijvoorbeeld 59% van de werknemers vrouw. Ook in ons directieteam zitten twee dames. Zij hebben ook vaak topposities in Turkije.”

Het feit dat de familiebanden in Turkije veel sterker zijn dan in Nederland, is dan een voordeel voor deze vrouwen.

“De familie helpt ze een handje, anders zou het te zwaar voor ze zijn. Parttime werk kennen ze niet. Een werkweek van veertig uur voor een moeder is zwaar als je niet geholpen wordt. In Nederland is er niet meer zo’n familieband, dus dan moet kinderopvang op een andere manier worden geregeld.”

Bron: Telegraaf