Zaterdagavond vindt een voorstelling plaats over de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan. De voorstelling heet De Rode Klauw.
Het wordt georganiseerd door Theatergroep Rast en zal plaatsvinden in Theater Bellevue.
Ada Özdoğan doet de regie van de voorstelling, die zal plaatsvinden in De Rode Klauw. Volgens historicus Mehmet Tütüncu is dit de eerste voorstelling in Nederland over een Turks staatshoofd sinds 1894.
Toen zou er een voorstelling geweest zijn over de toenmalige sultan Abdulhamit II en had dat bijna geleid tot een crisis, schrijft de historicus op Facebook.
Vanavond naar een voorstelling over Erdogan… sinds 1894 is er geen voorstelling in amsterdam over een Turkse…
Posted by Mehmet Tutuncu on Saturday, June 9, 2018
Waar gaat het over?
De beschrijving op Facebook staat er als volgt:
“Zeg voor een keer in je klote leven je klote tekst GOED!“ schreeuwt een woedende Recep Tayyip Erdogan in een middelgroot theater tegen zijn doodsbange topacteurs. Foeterend loopt hij de backstage in om een eenzame Turkse peuk te rollen.
Zijn coltrui kriebelt en zijn schrijfhand zweet. “Wie ben ik? Wat ben ik? En wat ben ik in godsnaam aan het maken?” mompelt hij terwijl hij zijn snor gladstrijkt in het licht van een theaterspiegel. En voelt hoe de blik van de hele theaterwereld op zijn schouders drukt. Erdogan heeft nog zeven dagen voor de première van zijn toneelstuk. En oh boy, het is nog helemaal niet goed.
In De Rode Klauw heeft zien we Erdogan struggelen met de wereld en zijn plek daarin. Alles in een poging het toneelstuk dat bepaalt hoe hij herinnerd zal worden tot een goed einde te brengen.
Ja. Net als in Birdman.
Maar dan met Erdogan
———————–
In 1975, lang voor hij president van Turkije werd, speelde Erdogan de hoofdrol in het toneelstuk ‘Maskomyah’, waarin de vrijmetselarij, het communisme en het jodendom werden voorgesteld als het ultieme kwaad. In de jaren die volgden veranderde hij in zijn politieke carrière regelmatig van gezicht, slim inspelend op de actualiteit, zoals een goed theatermaker betaamt. Hierdoor geïnspireerd schreef Kasper Tarenskeen een volledig nieuwe tekst.
Samen met Tarenskeen gaat regisseur Ada Ozdogan op zoek naar de wortels van Erdogans politieke gedachtengoed. Met absurdisme legt zij het schrijnende opportunisme van politicus en theatermaker Erdogan bloot.