Coca Cola moet een megaboete betalen door een klacht van de 9-jarige Elif Deniz Akyol.
De 9-jarige Elif Deniz Akyol wilde in 2017 gebruik maken van een campagne van Coca Cola, die een glas beloofde bij elke twee ingeleverde doppen. Ze had 6 doppen verzameld en ging langs bij meerdere supermarkten, maar tevergeefs.
9 yaşındaki tüketicinin zaferi (Meşrubat firmasına 241 bin lira ceza)https://t.co/C7ycb5Wzgc pic.twitter.com/zlp09ty6t1
— NTV (@ntv) February 28, 2019
Op school kreeg ze les over de rechten van de consument, waarna ze samen met haar vader aangifte deed tegen Coca Cola en een klacht indiende bij het Turkse Ministerie van Handel.
Na een maand stuurde Coca Cola zes bekers naar het gezin, maar daar bleef het niet bij. De multinational kreeg een boete van 241.413 lira (ca 40 duizend euro).
Uit onderzoek van het Ministerie van Handel bleek namelijk dat Coca Cola naar veel plekken geen glas bekers had gestuurd, waardoor velen eigenlijk geen gebruik konden maken van de actie. Coca Cola zou niet eens duidelijk hebben gemaakt welke verkooppunten meededen met de actie en welke niet.
Het bedrijf zou de consument hebben misleid door gebrekkige informatie en kreeg daarom volgens de Wet Consumentbescherming een boete van 241.413 lira en moest de reclame voor de campagne stoppen.
Over de zege sprak Elif Deniz Akyol met de lokale krant Dalaman Gazetesi: “Na het zien van de reclame ging ik met mijn gespaarde doppen naar een supermarkt om de bekers te krijgen. Ik kreeg geen bekers en werd constant verwezen naar andere supermarkten. Via mijn vader heb ik een klacht ingediend bij het Ministerie van Handel. Daar bleek dat duizenden mensen net als ik waren misleid. Ik ben blij dat mijn recht is beschermd. Ik zal hierna doorgaan met het indienen van klachten bij soortgelijke gevallen.”