Nezir Yozgat en Racho Bajadjan zijn twee vrienden die in korte tijd een exclusief merk in de modewereld hebben neergezet, en met succes! Deze twee jongemannen zijn het ultieme voorbeeld van dromen, durven en doorzetten. Lees hun verhaal hieronder.
(Turks.nl redactrice met Nezir Yozgat en Racho Bajadjan)
1) Vertel in het kort waar Karmaloog (Amsterdam) voor staat en wat het merk inhoudt.
Nezir: Ik zal beginnen met de uitleg van de naam. Karmaloog moet je zien als twee delen. Het komt ook gewoon uit het Nederlands, we zijn ook in Amsterdam begonnen. Karma kent iedereen wel (wie goed doet, goed ontmoet en wie slechte dingen doet wordt uiteindelijk door karma gestraft). Loog is de verledentijd van het werkwoord liegen. Wij hebben in het verleden dingen uitgespookt, maar we zijn er aan ontkomen. Dat betekent dus dat karma niet altijd terugpakt, dat hebben we gemerkt uit eigen ervaring. Vandaar dus Karma loog -Karmaloog.
Om terug te komen op Karma: dit wordt ook vaak afgebeeld als Jin en Jang (positief en negatief/ wit en zwart. Dit is ook gebaseerd op Amsterdam (waar Karmaloog is begonnen). Amsterdam heeft een hele mooie zuivere kant, maar ook een hele mysterieuze donkere kant en dit zie je terug in de kleding.
(Foto Instagram: KarmaLoog. Links Racho, rechts Nezir)
2) Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te beginnen met Karmaloog?
Racho: Ik ben Engineering and Design Innovation gaan studeren en merkte dat ik aardig kon tekenen, maar ik had nog grotere ambities. Samen met een kennis die als ontwerper werkzaam was bij een ander bedrijf sprak ik over het idee om zelf iets te beginnen en te ondernemen. Hij vertelde me het niet te doen, dat het niet zou lukken. Ik ben hierdoor afgehaakt en een maand later zat ik in de auto met Nezir. Ik vertelde hem mijn ideeën en hij zei: “ja man, laten we het doen!” Zodoende zijn we gewoon begonnen. We hebben samen afgesproken dat als we het doen, het echt goed gaan doen. Allereerst wilden wij de definitie van ‘luxe’ veranderen. Wij wilden een schepje bovenop de huidige betekenis van luxe doen. Wij dachten: alles of niets. Op deze manier zijn we begonnen en dit is nog geen twee jaar geleden.
Racho aan het schetsen.
3) Wat is je motivatie/drijfveer?
Nezir: Ik doe de marketing en Racho doet de ontwerpen, wat mij goed doet is dat de ontwerpen die Racho maakt goed op de markt worden gezet. Het zien dat we vooruitgang boeken en stappen vooruit zetten is mijn motivatie. Ook raak ik erg gemotiveerd als men de ontwerpen mooi vindt en zij hier waardering voor hebben.
4) Waar haal jij (Racho) jouw inspiratie vandaan?
Racho: Ik ben de laatste tijd erg met het geloof bezig, hierom probeer ik ook boven mijn normale gedachtegang te denken. Als ik een idee heb begin ik gewoon met schetsen, ik begin wel maar ik heb geen specifiek eind. Ik schets, maar ik heb geen idee wat het gaat worden. Al schetsend kom ik er achter of het iets wordt ja of nee. Hiernaast komt mijn inspiratie uit het feit dat ik een beetje rebels ben. Ik durf apart te denken: exotische bekledingen, gewaagde prints.
4a) Maar stel nou dat je een deadline hebt, maar je hebt geen inspiratie. Waar ga je dan naartoe om inspiratie op te doen?
Haha, dat is een hele goeie. Ik begin nogal laat als ik een deadline heb. Ik heb bijvoorbeeld in een week tijd de hele zomercollectie gemaakt. Terwijl anderen misschien wel drie maanden de tijd daarvoor nodig hebben. Als ik begin dan ga ik ook slapeloos door. Ik stel het liefst uit en dan besef ik wat er gebeurd moet worden en ga ik keihard aan de slag.
4b) Presteer je dan beter als je later begint in plaats van maanden van te voren?
Nee dat maakt in principe niet uit. Maar ik creëer bij mezelf dan het gevoel van: ik heb nog maanden de tijd, laat ik iets anders doen.
5) Tegen wie kijken jullie op?
Nezir: Dat is een hele goede vraag, maar ik kijk eigenlijk tegen niemand op. De enige personen waar ik echt respect voor heb zijn mijn ouders en mijn opa. Hij is de reden dat wij hier in Nederland zijn, hij is hier heen gekomen om ons een beter bestaan te kunnen bieden.
Racho: Ja dat zijn er eigenlijk heel veel. Ik zie mezelf als een idool, dus als ik een idool zoek dan ga ik voor de spiegel staan haha. Nee, grapje natuurlijk. Zoals ik al zei ik ben erg gelovig en ik zie God als idool. We worden in het leven door heel veel mensen teleurgesteld, maar Hij is er altijd voor me. Dus als ik een idool moet aanwijzen dan is het God. En anders is het Nezir wel haha. Dit meen ik wel gewoon oprecht. Los van arrogantie, maar wij hebben het wel voor elkaar gekregen met z’n tweetjes en we begonnen met helemaal niks. Nezir was degene die altijd naast me stond, dus hij is mijn Turkse idool.
6) Wanneer was het besefmoment voor jou dat jullie succesvol aan het worden waren? En hoe zou je dit succes verklaren?
Nezir: Het moment dat je op straat wordt aangekeken of dat mensen zelfs naar je toekomen. Maar ook dat hele grote bedrijven, zoals multinationals, succesvolle zakenmannen je serieus gaan nemen. En het moment dat je met deze mensen om een tafel gaat zitten. Dit zijn de momenten waarop ik me besefte dat wij binnen twee jaar zo ver zijn gekomen.
De reden van dit succes is simpel: hij (Racho) is gewoon de beste ontwerper die ik ken en blijkbaar zet ik het goed op de markt.
Racho met Mariano Di Vaio
Nezir en Racho met voetballer Dirk Kuyt
Racho met voetballer Memphis Depay
7) Hoe reageerde jullie omgeving op jullie succes?
Racho: Verschillend eigenlijk. We horen heel veel positieve dingen en leuke berichten. De jongeren op straat, die ik van vroeger ken of waarmee ik heb gevoetbald zien ons als voorbeeld, heb ik gemerkt. En anderen zijn weer verbaasd en vragen zich af wat ik doe met French Montana of Roberto Carlos en wat ik doe in Monaco? Ze zijn erg geïnteresseerd. Er zijn natuurlijk ook mensen die minder positief zijn, maar daar lig ik niet wakker van.
8) Wat heb je moeten opofferen om te zijn waar je nu bent?
Nezir: Mensen zien alleen van buiten af wat we allemaal doen, maar ze zien niet hoe druk wij achter de schermen bezig zijn. Soms slapen we 2 à 3 nachten bijna niet. En op andere momenten lijkt het alsof we bijna in de auto leven, omdat we de ene keer weer in Amsterdam moeten zijn en een andere keer weer aan de andere kant van het land. Mijn allergrootste opoffering is dus dat ik mijn familie bijna niet zie.
9) Hoe ga je met tegenslagen om?
Racho: Welke tegenslagen? Nee, geintje natuurlijk. Ik heb een kort lontje en als er tegenslagen zijn dan word ik gewoon boos. Als ik afspraken maak dan wil ik gewoon dat het gebeurt. Nezir stelt me vaak gerust als dingen anders lopen dan ik had gewild of verwacht. Ik ben erg gepassioneerd hierom maakt het me boos als dingen anders lopen, maar ik koel af als ik even afleiding heb.
10) Wat zijn jullie toekomstplannen?
Nezir: Zorgen dat KarmaLoog het grootste merk van de wereld wordt.
Racho: Fashion is voor mij iets creëren wat nog niet bestaat, oftewel het zwarte gat in fashion vullen, dus niet het model van een Channel tas een ander logo geven, maar juist iets geheel nieuws op de markt brengen. Dat is voor mij heel belangrijk en dat is ook wat we gaan doen in de toekomst. (KarmaLoog heeft onlangs een nieuwe schoenenlijn The Golden Line, in Cannes gelanceerd, zie foto’s)
Waar zien jullie jezelf over 5 jaar?
Nezir: Ik wil dat het bedrijf in 5 jaar erg succesvol wordt.
Esra (interviewer): maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag waar je jezelf over 5 jaar ziet.
Nezir: haha ik houd er niet van om over mezelf te praten, maar goed: ik wil dolgelukkig zijn, huisje, boompje, beestje. En of dit nou in een grote villa is of in een twee onder één kap huis is niet belangrijk. Als ik maar rust heb in mijn huisje.
Racho: Ik wil niet één of andere scarface typetje zijn dat in zijn villa de hele dag in zijn badjas rondloopt. Ik wil iets achterlaten. Stel dat ik kom te overlijden dan wil ik dat mensen met bewondering aan mij terugdenken. Voor mij is het belangrijk iets invloedrijks achter te laten voor de mensheid. Ik wil later projecten op zetten voor weeskinderen, en een KarmaLoog academie oprichten voor kansarme jongeren die bij ons een opleiding kunnen volgen en bij ons ook later aan de bak kunnen.
Nezir: ja, het Nederlandse onderwijssysteem is niet specifiek genoeg voor jongeren met bepaalde talenten. Mijns inziens zijn opleidingen veel te breed. Je kunt je op een bepaalde punt specialiseren, maar dit moet vanaf de basisschool al. Als talentvolle kinderen niet de gelegenheid krijgen om hun talenten te kunnen uiten gaat het mis. Ons doel is dus kinderen en jongeren deze mogelijkheid bieden.
11) Wat zijn de nadelen van dit werk? (denk aan lange werkdagen of misschien onregelmatigheden).
Racho: Er zijn geen nadelen van dit werk. We maken alleen maar leuke dingen mee. Nee, even serieus: er komt stress bij kijken, want voor je het weet ben je met 24 dingen tegelijk bezig. Je weet niet wanneer je thuiskomt, want er zijn geen vaste werktijden. Familie zien we dus niet vaak, we missen verjaardagen en andere feestdagen.
Wat zijn de voordelen van dit werk? (denk aan de reizen, netwerken etc.)
Nezir: We halen voldoening uit dit werk en het geeft ons het gevoel dat we iets hebben bereikt. We krijgen de kans om een voorbeeld te zijn voor anderen. Veel mensen zullen zeggen dat het een voordeel is dat we in mooie auto’s kunnen rijden of dat we bekende mensen leren kennen, maar uiteindelijk zijn dat ook maar mensen en die auto’s zijn ook maar auto’s. Naar het buitenland gaan is ook leuk, maar het blijft gewoon werk. Al deze dingen zien wij niet als voordelen, het echte voordeel is, zoals ik al eerder zei, de mogelijkheid om een voorbeeld te zijn voor anderen.
12) Wat is de boodschap die jullie aan de Turks.nl lezers willen meegeven?
Nezir: mijn boodschap is : durf! Doe wat je in gedachte hebt! Dan maak je maar een fout, maar daar leer je ook weer van. Kijk af en toe eens terug naar wat je hebt bereikt en denk vooral groot! En tot slot: durf anders te zijn dan standaard.
Racho: mensen zijn dromers, maar enkel dromen heeft geen zin dus doe ook echt iets om deze dromen waar te maken. Mijn advies: pak pen en papier, schrijf al jouw dromen op en streep deze één voor één door als je ze hebt bereikt.
Beroemdheden die KarmaLoog exemplaren dragen:
50 cent
Joe Jackson
Giorgio Petrosyan en Mario Balotelli
Enkele KarmaLoog kledingstukken: