Deze film lanceert ons naar het hart van Damascus, zonder ons mee de vuurzee in te nemen. We volgen het leven van jonge Syrische studenten die worstelen met het leven, de liefde en de alomtegenwoordigheid van het Syrische conflict – dat mensen van wantrouwen tot angst en wanhoop drijft. Het Arab Camera Festival kiest er bewust voor geen hardcore-oorlogsbeelden te laten zien, maar laat door zijn filmselectie liever subtiel zien hoe oorlog, dictatuur en angst het dagelijkse leven van mensen in het Midden-Oosten ingrijpend veranderen.
Het Arab Camera Festival zoomt in op pioniers die van de gebaande wegen durven af te wijken, en daarmee soms de woede van hun maatschappij op de hals halen. Zo is daar Asmaa, in de gelijknamige film, die ervoor uitkomt dat ze aids heeft in een veroordelende maatschappij. In de film MAY IN THE SUMMER maken we kennis met de christelijke May, die tegen de zin van haar ouders in met een moslim wil trouwen. Ook is er aandacht voor mensen die van de gebaande wegen het foute pad op zijn gegaan, zoals de vrouwen in de documentaire SCHEHERAZADE’S DIARY. Deze gevangenen vertellen hun levensverhaal en laten ons zien hoe ze in de problemen zijn geraakt.
Jonge filmmakers wordt in dit festival een podium geboden. Vaak zetten zij onbevangen hun eerste schreden in de filmwereld en dat levert verrassende films op. Zo durft de filmmaker van de Tunesische short GET MARRIED vragen te stellen over sociale wurgconstructies in zijn maatschappij. Hij plaatst vraagtekens bij de wenselijkheid van jonge vrouwen die zichzelf neerzetten als de ‘perfecte bruid’ en heel hun leven daarnaar inrichten.
Filmtheater Cinerama is van 12 t/m 14 december gedompeld in Arabische sferen. Naast speelfilms, korte films en documentaires staan er een tentoonstelling van video-installaties en Q&A-sessies met regisseurs en acteurs op het programma.
Meer informatie & programma via: Arabcamera.nl