Precies 60 jaar na de scheepsramp van Izmit

Turks.nl Redactie

1 maart 1958, een datum die de geschiedenisboeken in Turkije zou halen als de meest dodelijke scheepsramp in de geschiedenis van de Turkse republiek. Een schip in de Golf van Izmit belandde in een storm, die honderden Turken het leven kostte.

Precies 60 jaar geleden vond een enorme ramp plaats voor de kust van Izmit, een stad dichtbij Istanbul. Het aantal personen aan boord van de SS Üsküdar zou tussen de 200 en 500 liggen. Slechts 40 mensen overleefden de ramp.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

In de jaren ’50 was er geen middelbare school in de steden Karamürsel en Gölcük. Daarom gingen jongeren uit die steden naar Izmit om naar school te gaan. De goedkoopste manier van vervoer was met de ferry.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Veel jongeren van de Izmit Middelbare School en de Izmit Kunstschool keerden in de middag al weer terug naar huis. Het was immers zaterdag, dus werd er maar een halve dag les gegeven. De leerlingen kwamen bij de haven van Izmit en stapten in de ferry SS Üsküdar. Er waren honderden passagiers. Het schip kwam midden in zee terecht in een zware storm.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Voor de kust van de havenstad Derince werd de storm heviger en werd de ferry getroffen door zware windstoten en hoge golven. De romp kon er neit meer tegen, waardoor het schip water naar binnen kreeg.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Het duurde niet lang en het schip was gezonken. Het personeel kwam in actie en probeerde de passagiers te redden in voertuigen die naar boven kwamen uit het schip.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Tegelijkertijd waren oorlogsschepen ter plekke gekomen om te helpen. Echt makkelijk ging dat niet, gezien de storm nog altijd in volle gang doorging.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Slechts 40 passagiers wisten zich te redden van verdrinking. Het exacte cijfer is nooit bekend geworden, maar er zouden tussen de 160 en 460 mensen verdronken zijn. Het officiële dodental werd gehouden op 270 slachtoffers.

De lichamen van de passagiers werden met onderzeeërs naar boven gebracht. Militairen brachten de lichamen in groepen aan de kust.

Ondanks dat er een hoop grafkisten klaar stonden bij de kust, bleek het niet genoeg te zijn voor het enorme aantal lichamen. Meubelmakers moesten tot in de ochtend doorwerken om genoeg grafkisten klaar te maken.

De plaatselijke bevolking kwam massaal naar de haven. Velen konden hun tranen niet bedwingen.

Türkiye'nin en büyük deniz faciası: Üsküdar kazası

Het enorme verlies voor de stad ging de geschiedenis in als de grootste scheepsramp van de Turkse republiek. De slachtoffers werden gewikkeld in Turkse vlaggen.

Na de ramp werd een nieuwe middelbare school opgericht in Gölcük, genaamd de Barbaros Hayrettin Middelbare School, vernoemd naar de Ottomaanse zeeheld Barbaros Hayrettin Pasja. Leerlingen hoefden daardoor niet meer met de ferry naar Izmit te gaan.