Zo meldt De Volkskrant dinsdag.
Ze wil een verplichte eindtoets voor elke basisschool en slechts 2 profielen bij havo en vwo.
De onderbouw van het voortgezet onderwijs moet zich veel meer beperken tot de kernvakken Nederlands, Engels, wiskunde en de bètavakken. Halverwege het voortgezet onderwijs moeten alle leerlingen een tussentijdse toets maken.
De plannen vormen een reactie op PISA 2009, een grootschalig driejaarlijks onderzoek, waarvan de resultaten vandaag worden bekendgemaakt. Ze tonen dat Nederland blijft dalen op de ranglijst, al draait ons land nog mee in de subtop.
In PISA worden de leerprestaties van 15-jarigen op vooral taal, wiskunde en bètavakken in 65 van de meest ontwikkelde landen met elkaar vergeleken.
Opnieuw gedaald
‘We merken nu opnieuw dat we dalen op de terreinen rekenen/wiskunde en science (de bètavakken, red.)’, zegt Marja van Bijsterveldt vandaag in een interview met de Volkskrant. ‘Ik kan daar als minister van Onderwijs geen genoegen mee nemen, temeer daar er een Kamerwens ligt om wereldwijd tot de topvijf te stijgen. Ik moet wat doen.’
Volgens de minister worden scholen voor voortgezet onderwijs met name in de onderbouw veel te veel geplaagd door breed uitwaaierende kerndoelen en allerlei lesprogramma’s op maatschappelijk terrein die door de Kamer over het onderwijs worden uitgestort.
‘Dat gaat van obesitas tot het voorkomen van schulden. Heel belangrijk, maar eerder een taak voor andere opvoeders dan voor de mensen op school. Daar moet het om kennisoverdracht gaan.’
Als middel om te ‘focussen’ wil de minister ook het aantal examenprofielen in de bovenbouw van havo en vwo beperken tot 2 per schooltype. Min of meer een terugkeer naar het oude alfa- en bètamodel dus. ‘Dat maakt het voor scholen ook beter organiseerbaar, zeker in gebieden waar ze te maken hebben met teruglopende leerlingenaantallen.’
Verplichte eindtoets
Aan het eind van de basisschool moet er een voor iedereen verplichte eindtoets komen, vergelijkbaar met de huidige Citotoets. Die wordt nu nog begin februari afgenomen en niet alle scholen doen mee. ‘Die toets moet leerlingen echt kwalificeren voor het voortgezet onderwijs. Vaak worden die laatste maanden onvoldoende gebruikt’, zegt Van Bijsterveldt.
De minister voelt een grote urgentie. ‘Een hoger ambitieniveau is onontkoombaar. ‘Je ziet, ook nu weer aan PISA, dat de landen in het Verre Oosten ons voorbijstreven. We zijn in Europa, ook in Nederland, te gemakzuchtig geworden. Ik wil niet achteroverleunen.’