Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, meldt distrifood.nl.
Motivaction hield uitgavenpatronen bij van zeshonderd moslims in vier grote steden. Normaal wordt ongeveer €90 per week uitbesteed aan levensmiddelen. Rond de Ramadan loopt dit op naar €135. De helft van het budget gaat naar reguliere supermarkten, de andere helft naar etnische winkels.
Hongerige maag
Moslims doen vaak met een hongerige maag de boodschappen, zo kopen en koken zij meer dan ze opkunnen. “Het verbaast mij helemaal niet. Het is echt een familiefeest, waarbij er veel bezoek komt en moslims wat luxer en rianter koken”, zegt Ahmed Ait Moha van Motivaction.
Supermarkten besteden wel steeds meer aandacht aan de Ramadan en islamitische feestdagen, maar de etnische zaken hoeven daar volgens de onderzoeker niet bang voor te zijn. “Zij kunnen nooit opboksen tegen de winkels die helemaal volstaan met deze producten. Het is vooral een signaal van erkenning richting de doelgroep. Supermarkten geven hiermee aan dat ze weten wat er leeft in de maatschappij.”