Vier bedrijven hebben vrijdagochtend hun offertes ingediend voor de aanbesteding van de nieuwe luchthaven. Het gaat om de bedrijven TAV, gezamenlijke onderneming ‘Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon’, Ictas-Fraport en Makyol. De winnaar zal de luchthaven bouwen en 25 jaar lang beheren.
Het laagste bod kwam van Makyol, met 4 miljard euro. TAV bood als eerst 9 miljard, de Turkse joint-venture 12 miljard en IC-Fraport liefst 20 miljard euro. Hierop besloot Makyol niet meer te bieden. TAV verliet de bieding na 22 miljard, IC-Fraport gaf op bij 22.1 miljard euro. Het hoogste bod kwam uiteindelijk van de Turkse gezamenlijke onderneming ‘Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon’, en werd de veiling gesloten op 22 miljard en 152 miljoen euro. Dat is tevens het hoogste veilingbedrag in de Turkse geschiedenis.
De nieuwe luchthaven zal gebouwd worden aan de europese kant van Istanbul. Het zal banen aanbieden voor 100 duizend mensen, en zal jaarlijks 150 miljoen reizigers verwerken. Verder zal het beschikken over 6 landingsbanen.
De twee luchthavens in Istanbul, Sabiha Gokcen en luchthaven Ataturk zijn in de afgelopen jaren overvol geraakt. Mede door de grote groei van Turkish Airlines en dat Istanbul is uitgegroeid tot een belangrijke regionale hub.
In 2018 moet de nieuwe luchthaven zijn deuren openen.
© Turks.nl