Dat meldt De Telegraaf vrijdag.
Willen Nederlandse ondernemers een deel van dat succes naar zich toe trekken, dan moeten ze zorgen voor meer Turks-Nederlandse contacten in hun zakennetwerk. Dat zegt Hein Roelfsema, professor International Business van Universiteit Utrecht.
Roelfsema heeft onderzoek gedaan naar de rol van Turks-Nederlandse ondernemers in de handelsrelaties tussen beide landen. Zijn rapport werd deze week gepresenteerd tijdens een najaarsbijeenkomst van de Turkse jonge-ondernemersvereniging Hogiaf.
Turks-Nederlandse ondernemers doen het internationaal beter en vinden handel over de grens vanzelfsprekender. Een groot deel internationaliseert al binnen drie jaar na oprichting. Roelfsema: “Voor velen van hen is handel met hun moederland dan een logische eerste stap omdat ze die cultuur nu eenmaal goed kennen.” Het betreft vooral bedrijven in de detail- en groothandel.
Hollandse manier
De meest succesvolle Turks-Nederlandse ondernemers drijven volgens Roelfsema overigens vooral handel met ándere Noord-Europese landen. “De generatie die hier is opgegroeid, is al zo vertrouwd met de Hollandse manier van ondernemerschap, zij vinden het zakendoen in Turkije helemaal niet zo gemakkelijk.”
Deze ondernemers zitten vooral in de innovatieve hoek, zijn in Nederland geboren en hebben een goed zakelijk netwerk in ons land. Roelfsema: “En dankzij hun goede contacten met Turken elders in de wereld breiden hun internationale activiteiten zich al snel uit naar andere landen.”
Het beeld ontstaat van een ‘gesloten’ Turks handelsnetwerk, waarbij ondernemers van andere nationaliteiten nauwelijks aansluiting krijgen. Volgens de econoom hebben autochtone Nederlandse echter wel degelijk kansen.
“Natuurlijk is het handig voor Nederlandse bedrijven om zelf contacten te leggen in Turkije. Maar er zijn ook heel veel ondernemingen daar die juist via hun Turks-Nederlandse relaties voet aan de grond hopen te krijgen bij autochtone ondernemers híer. Met die brugfunctie wordt veel te weinig gedaan. Het is dus goed om Turks-Nederlandse contacten in hun netwerk te hebben. Vergeet niet, Turkije mag dan een opkomende markt zijn, maar onze economie is nog steeds heel veel groter. Dit kan dus een veel effectievere manier zijn om onze economie voor Turkse bedrijven te ontsluiten.”