Het is de Aldi van Turkije en het is internationaal flnk in opmars. Maar daar is niet iedereen blij mee.
BIM is één van de grootste supermarktketens van Turkije, met liefst 7.500 filialen in het land. Het staat vooral bekend om de lage prijzen van de producten. Het is dan ook net als de Aldi of de Lidl een discount store.
Buiten Turkije wordt BIM ook steeds sterker, waaronder in Marokko. In 2019 openden zij liefst 55 nieuwe supermarkten in het land en bereikten een totaal aantal van 500 filialen.
Dat formules als BIM flink groeien heeft natuurlijk ook een negatief effect. Kleine winkels in de buurt lijden er zwaar onder en kunnen uiteindelijk net meer overleven. Dat gebeurt nu ook in Marokko, meldt Marokko.nl.
De Marokkaanse minister van Handel en Industrie heeft zijn bezorgdheid geuit over de uitbreiding van BIM in zijn land. Wanneer een filiaal wordt geopend in een wijk, sluiten er zo’n 60 winkels per week, meent hij. Eerder maakte hij de president van BIM al duidelijk dat het zo niet verder kan.
Het zijn niet enkel de kleine winkels die eronder lijden. BIM is zo ook een bedreiging voor gevestigde ketens als Marjane, Aswak, Assalam en Carrefour in het land.
In Marokko is er al langer kritiek op Turkse investeringen. Zo willen zij af van de vrijhandelsovereenkomst met Turkije. Vooral Turkije zou daar namelijk profijt van hebben. Binnenkort ontmoeten de handelsministers van de twee landen elkaar om een besluit te nemen.